clubnordico.net

FEST & EVENEMANG

Dagens (11 mars 2024) KM i Äventyrsgolf vanns stort av Margareta och Ove – som får arrangera nästa års tävling som tack! Ja, de fick lite pris med, i flytande form.
Samtidigt hade vi lagtävling, som vanns av lag 3.
Fler bilder ligger på Facebook!

Maggan är ohotad etta! Lena Widell saknas på bild som kom på 4.e plats.

Och här ståtar Ove med vinnarflaskan!

Lagtävlingens vinnare

Gokart!!!
22 november 2023 hade vi anordnat en Go-cart tävling i Los Alcazares. Vi blev till slut 25 deltagare mest gubbar och 2 kvinnor, Mari Källviks och Sirkku.

Vi körde 16 varv och man blev ordentligt trött i armarna…ett stabilt träningspass. Varvtiderna kom upp på en stor display där man som åskådare och förare kunde se vem som låg i topp.

Efter tävlingen samlades förare och publik på vår klubb, där det serveras korv med mos och tillbehör.
Vi kommer sannolikt att återkomma med nytt go-cart race , men då i ett annat format.Dagens vinnare blev Ove Arvsell med snabbaste varvtiden 56,5 sek tätt följd av Olle Lejon 57 blankt och tredje platsen tog Kenth Wiman på 57,372 sek.

En påskfest i härligt sommarväder – med god mat och glada gäster. Tack till er som gjorde den till en succé även i år 2023!

HOCKEYKVÄLLAR
Så här kan det se ut  när några eldsjälar anordnar hockeykväll på klubben…

INSAMLING TILL GOTA FRIA-OFFREN I LOS ALCAZARES
Insamlingen och musikafton med Arne Cederblad går som tåget! Under eftermiddagen lät Arne berätta att det kommit in 12 000 svenska kronor och kvällens saldo ökades på med ytterligare 759 euro!!

Arne spelade, sjöng och underhöll i ett härligt tempo, alla var med och klappade takten. En frågesport hade han snitsat till, vilket Ann-Lil vann storslaget!

Och, som grädde på moset, kom Maria Péres Cervera, Los Alcazares borgmästare.
Han berättade om den katastrof som många människor drabbades av, där en del förlorade hela sina hem. Och att man nu satsar för fullt för att hitta ett sätt att slippa dessa förödelser nästa gång det blir ”Gota Fria”. Lena var med och översatte. Även Mar Menor togs upp, han hoppas att man tar det på allvar nu, och gör något på högre ort för att få ordning på vår fina insjö!
Sen fick alla ställa frågor och han svarade på allas funderingar. Han tackade flera gånger för initiativet om insamlingen och ha sa även att han vill att vi ska trivas. Har vi fler frågor är vi välkomna att fråga – han lovar svara!

Insamlingen är inte slut med detta, det går bra att sätta in pengar på Arnes konto ända fram till den 15 december!

Arne har öppnat ett konto i Swedbank,
kontonummer 8452-5 694881234-9
Kontot heter LA Gota Fria och innehas av Arne Cederblad.
Det går bara att skriva ett meddelande på 10 bokstäver där.

Man kan också Swisha Arne. +46 706 788 584 med ett längre meddelande. Pengatransaktioner flyttas då till rätt konto. Pengarna redovisas till styrelsen.

VALBORG 2019
Da er Valborg unnagjort på klubben.
Riktig koselig ble det! Og dans når lotteriet omsider ble ferdig. Vi var 35 pers og solgte 150 lotter. Og hvem vant…? Joda, siden vi var 6 norske på plass, tok vi hjem 10 av dom
Gode pølser, salat og hjemmelaget potetsalat ble servert.
Kjempegode pølser som folk trodde var svenske med de var spanske 🙂
Sirrku sin potetsalat var himmelsk!!

GOLF, ÄRTSOPPA OCH PANNKAKA!
Ja, en torsdag i april gjorde vi en liten annorlunda fest, vi åkte ner till Äventyrsgolfen, Golf De Lux som det heter. Där fick vi gå ut och spela golf på ett roligt sätt för att sedan serveras ärtsoppa av Dag och varm punsch för de som önskade. Efter det blev det pannkaka och litet lotteri. Tack Thomas för hjälpen med golferiet! Jag hade aldrig hunnit med det också…
Det blev helnorskt på prispallen!!

MATRESAN GICK TILL AGUILAS!

Den 14 mars 2019 var det dags igen och spänningen var, som alltid, oliiidlig!
Vart skulle vi hamna idag och kan vår eminenta Aktivitetskommitté hålla samma härliga tempo även denna gång!?!
Jodå, Monica, Imber, med bihangen Håkan och Thomas lyckades även denna gång.

Vi fick en ovanligt stor buss, så vi var hela 70 personer som for iväg. José hette chaffisen och han rattade iväg efter kustvägen, dels till och genom Cartagena dels vidare i svindlande berg till Puerto de Mazarrón.  Därefter till Aguilas där vi fick frukost på torget, och fick se alla vita duvor! Givetvis fanns där även en kyrka.

Sen kom då själva ”matmålet”.  Asador el Castillo! Högt upp, väldigt högt. Och kurvan upp till toppen, dit vi skulle, var för snäv, så bussen kom inte upp! Det blev apostlahästarna både upp och ner. En del av oss hade inte klarat stigningen, men som alltid, våra aktivitetsvärdar fixade skjuts upp och ner med personbil åt oss som hade svårt med gåendet.

Maten smakade gott och humöret var minst lika högt som berget.

På hemresan gjorde vi ett stopp på en husvagnsparkering efter havet, camparna såg något förbryllat på oss när vi kom men vinkade glatt när vi for iväg igen. En del av dem hade nämligen upptäckt att vi hade vätskestopp…

Tack till Monica, Imber, med bihangen Håkan och Thomas, vi behåller er mer än gärna hur länge som helst!

GRILLFEST!
Klockan 16.00 den 7 mars .
Grillkockarna PeGe och Håkan var redo med nygrillat, och lika gott som alltid.
Bilder från eventet hittar du här!

MATRESA den 7 feb 2019 – LORCA!
På vägen till dagens resmål stannade vi i Cordoba. Ja, alltså inte DET Cordoba, utan på ett fik, där det serverades frukost.
Därefter blev det besök i Castillio – med en buss som klättrade upp efter bergsväggar med kurvor så han mötte sin egen bakvagn…Högt upp var vi! Vätskestopp fanns!
Stadsvandring i den jordbävningsdrabbade staden, som man bevarar så mycket man kan av det gamla och bygger upp igen. Vätskestopp ingick givetvis även här.
Mot restaurangen därefter där vi fick så mycket mat så man bör vara mätt flera dagar.
Ovanligt tyst i bussen på vägen hem…men väckning vid vår nya flygplats, Corvera, som vi passade på att besöka, Där intogs även det sista vätskestoppet.
Tack Imber, Monica, Håkan och Thomas – alltid lika trevligt!

JULFEST 2018
Vid årets julfest bjöds på alla julens tillbehör, med glögg som startdrink. Därefter var det bordsplacering via spelkort, varför det blev en härlig blandning på människor som lärde känna varandra. Jag tror bilderna berättar allt…

ÄNNU EN MATRESA!
Matresan gick till Calasparra den 15 november 2018.
Resan dit blev lite längre än beräknat, då nattens regn hade orsakat översvämningar. När vi närmade oss målet,  fick vi först se ett kapell som man ”hittat” i berget och grävt fram, sedan 1200-talet. De hade lite törstsläckande där med…Nedanför flöt floden Segura, som vi även såg i Caravaca!
Därefter for vi till staden Calasparra och intog lunchen på en härligt restaurang. Naturligtvis blev det paella och då med Calasparras bomba-ris!
Naturen vi for förbi innehöll dels tusentals mandelträd, åk dit i månadsskiftet februari/mars, så lär det vara hur vackert som helst. Dels risfälten med bomba-riset.
Som vanligt var allas humör på topp och nu längtar vi redan till nästa matresa!
Tack Imber, Monica, Håkan och Thomas – ni sköter det förträffligt!

MATRESA/UTFLYKTSRESA MED LOKAL FÖRTÄRING!!!

Matresan i oktober 2018 gick till Abanilla!
För er som inte var med kan vi nu alltså avslöja att det var Abanilla som var målet med resan.
Efter en trevlig färd med bussen fick vi specialguidning av en söt tjej från turistbyrån. Som höll sin första guidning på engelska, vilket hon klarade av galant. När hon inte hittade orden, visade hon med all tydlighet hur man backade lastbilar och tippade, med kroppsspråket…till allas förtjusnig.
Vi började med en titt på staden som har anor lååångt tillbaka i tiden, precis som så många andra städer och byar här. 184 steg var det i trappan upp till utsikten över nejden och Corazon de Jesús.
Vi fick även titta in i kyrkan med sina fantastiska dekorationer och historia.
Lite påfyllning i barerna innan vi for vidare till El Olivar de Abanilla, en kooperativ olivfabrik.
Den skulle egentligen inte öppna för turister förrän om någon vecka, men man gjorde ett undantag för oss och vi fick inblick i hur olivera blev till olivolja. Vi fick även smaka på godsakerna, liksom handla.
Därefter bar det av ut i ett månliknande landskap för att hamna på restaurangen som låg ute i ingenstans!
Elfielato heter den och består av grottor! Jo, det finns servering ute under bar himmel, men då vädret såg lite oroväckande ut hade man bokat inne i grottorna. Jättegod mat, precis som väntat och fri tillgång till både öl och vin. Vilken vinkällare!!!
Personalen lärde sig att säga skååååååååååååååååål, även om de såg lite undrande ut de första gångerna det ekade i grottutrymmena. Men de snappade snabbt vad det handlade om och föll glatt in i skålandet.

Innan vi mätta och belåtna fick kliva in i bussen för hemfärd, blev det godsaker i flytande form av reseledaren. Sen var det bara glada miner hela vägen hem!

FOTBOLLSFEST

I onsdags (sept-18) fick vi en förfrågan från vårt bussbolag om vi var intresserade att åka till Murcia och se en match mellan UCAM CF – FC JUMILLA på söndag, för att resan skulle kunna bli av så behövdes ca: 30 intresserade priset var 10€ /pers ( resa+inträde+dryck vid arenan och rundvandring i VIP rum och pressrum ) det tog inte lång stund att få ihop 30st.
Bussen kom kl 17.00 och hämtade upp oss, nu var vi 50 st och vi hade även fått ner priset till otroliga 6€. Framme vid arenan så var vi på en guidad rundvandring och därefter dryck, sedan var det dags att gå till våra platser.
Klockan 19.00 startade matchen som slutade 1-2, kul upplevelse tyckte många som inte tidigare varit på en sån här match, tillbaka i L.A strax före kl 22.30 Den gången hann vi inte gå ut med info. om den här aktiviteten, men troligen så anordnar vi en ny resa i mitten på november, så håll utkik.

Håkan o Thomas

KONSTRUNDA I APRIL 2018
På lördagen den 14 april anslöt sig en stor grupp från klubben för en cykeltur med guide från konstnärskollektivet Compania de Mario. Turen gick genom små och stora gator i Los Alcazares. Guiden berättade om väggmålningar av både lokala konstnärer och andra från ex Madrid, Valencia, Venezuela och Colombia.
Costa Bici fanns på plats och hyrde ut cyklar vid behov och kunde även hjälpa till med reparation av cyklar.

MUSIKQUISS
Musikquiss den 12 april. Vi startar kl 19.00 och det blir levande musik med Arne. Kom och gissa allt vad du orkar och kan!

PÅSKFEST!
Den 31 mars 2018 blev det festligt igen. I dessa sammanhang är klubblokalen i minsta laget, och dessvärre var det friska vindar utomhus. Så vi klämde in dryga 50 glada festprissar och åt sill, lax, ägg och nubbe och lite till…
Några bilder här!

Onsdag 13 dec
LUCIA med JULTALLRIK
serverades för bokade medlemmar på klubben. Stämningen var god redan innan vi kom in i lokalen, då glögg och pepparkakor servades innan.  Några få bilder här, ännu fler hittar du på klubbens Fackbook-sida!

Torsdag den 23 nov
MATRESA till Castillo del Pinar. FULLBOKAD!!!
Beläget mellan Cartagena och Mazzaron.
Avresa med buss kl .13.30 från Roblemar för de som bokat. Hemkomst ca 17.00.
6 rätters middag med halvflaska vin/öl och kaffe på maten.
Varmrätt fläskfile eller merluza måste väljas i samband med anmälan.
Totalt pris inklusive bussresa 22 Euro.
Thomas & Håkan med compagnie.

Fler bilder finns på vår Facebook-sida!

Torsdag 26 oktober var det MATRESA
till LA PUEBLA och där restaurang Meson GALINDO.
Om någon har lite bilder uppskattas det!